onsdag den 22. juni 2011

FUP ELLER FAKTA OM RYGSMERTER

Fra myte til viden



På trods af arbejdspladsernes enorme investeringer i for eksempel hæve- sænkeborde og andre former for såkaldt ergonomisk korrekte møbler og redskaber, er antallet af mennesker, der bliver ramt af smerter i muskler og led konstant. Ifølge Professor på Syddansk Universitet i Odensne Jan Hartvigsen er årsagen at det i høj grad er myter og ikke viden, der ligger til grund for forebyggelsen af smerter i ryg og nakke.

Her gør han op med nogle af de mest almindelige myter.
Smerter er et stopsignal
Nej! Forskningen viser, at de fleste med rygsmerter klarer sig bedre, hvis de er aktive, også selv om det kan gøre ondt.



Træning er altid godt
Nej, Nogle får det værre af at træne. Især hvis der er tale om akutte smerter.



Det hjælper at tabe sig
Nej. Slanke mennesker har lige så ofte ondt i ryggen som overvægtige.



Det hjælper at holde op med at ryge
Nej. Men der er mange gode grunde til ikke at ryge.



Stillesiddende arbejde giver ofte rygsmerter
Nej. Mennesker med hårdt fysisk arbejde får langt oftere ondt i ryggen end kontoransatte.



Løfteteknik forebygger problemerMåske. Men i så fald er den rigtige teknik endnu ikke fundet. For plejepersonale er risikoen for at blive ramt af ondt i ryggen den samme uanset om man bruger løfteudstyr og er uddannet i ergonomi eller ej.



Hæve- sænkeborde er godt for ryggen
Nej: Ergonomiske møbler giver mere komfort, men de forebygger ikke rygsmerter.

3 kommentarer:

Anette sagde ...

Hej Charlotte.

Dit indlæg får mig til at fundere over nogle ting. For er træning ikke godt for alle og deres ryg problemer - hvis de bare vælger den form for motion der passer til netop dem.

Jeg har selv haft ryg problemer, men er virkelig blevet afhjulpet godt af pilates og pilates udstyr. Jeg vil anbefale en træningsbold der hedder "dura bolden" der er meget effektiv idet den afhjælper ryg problemer og sørger for, at man bevæger sig meget hensigtsmæssigt.

Charlotte Riber sagde ...

Langt de fleste får det bedre af at træne, men ikke alle.
Svendborgprojektet viser at skolebørn får mindre ondt i ryggen jo mere de træner.
Men som der står i indlægget, kan nogle med akutte smerter f.eks. få det værre af at træne. Der kan ro f.eks. i en dag eller to være bedre end træning.
Der er også nogle gigtformer i udbrud som har mere gavn af ro end træning.
Men som du også skriver, det gælder om at finde den træningsform som passer til netop en selv, om det så er gang, løb, fitness-center, græsslåning eller pilates.
Tak for dit spørgsmål og dine tanker.
Mange hilsner
Charlotte

Charlotte Riber sagde ...

Langt de fleste får det bedre af at træne, men ikke alle.
Svendborgprojektet viser at skolebørn får mindre ondt i ryggen jo mere de træner.
Men som der står i indlægget, kan nogle med akutte smerter f.eks. få det værre af at træne. Der kan ro f.eks. i en dag eller to være bedre end træning.
Der er også nogle gigtformer i udbrud som har mere gavn af ro end træning.
Men som du også skriver, det gælder om at finde den træningsform som passer til netop en selv, om det så er gang, løb, fitness-center, græsslåning eller pilates.
Tak for dit spørgsmål og dine tanker.
Mange hilsner
Charlotte